Jste zde


Lucidní snění a kontrola snů II.
Tomáš Gavlas

Může být lucidní snění nebezpečné?

 

Většina lucidních snů jsou positivní, prospěšné zkušenosti. Navíc lucidní snění transformuje v nočních můrách vrozený strach na vědomou odvahu. Základní úroveň lucidity obvykle stačí na to aby vylepšila rozpoložení v noční můře. Ve studii o vlivu lucidního snění na náladu, kolegové studenti zjistili, že lucidní snění při noční můře jim pomohlo se cítiti lépe zhruba 60% času snu. Lucidita jim náladu zlepší s pravděpodobností 7x větší než, je pravděpodobnost zhoršení nálady.


Někteří lidé věří, že smrt ve snu způsobí reálnou smrt.Pokud by to byla pravda, jak bychom to věděli? Kdokoliv zemřel ve spánku nám nemohl sdělit obsah svého posledního snu. Mnoho lidí přeživších své probuzení líčilo svou snovou smrt bez škodlivého efektu v realitě. Sny o smrti vlastně mohou být zkušeností vhledu do života, znovuzrození a transcendence.


Někteří lidé věří, že sny jsou vzkazy z našeho nevědomí a neměly by být vědomě měněny. Moderní výzkum snů, blíže rozebraný v kapitole 5 EWLD, naznačuje, že sny nejsou vzkazy nýbrž modely světa. V bdělém stavu určuje tento model naše vnímání a cítění. Ve snu je naše tělo paralyzováno a mozek buduje model světa založený na jiných podkladech; jmenovitě na našich domněnkách, motivacích a očekáváních. Tato zkreslení je těžké vnímat v bdělém stavu, takže svět postavený výlučně na těchto zkresleních, svět snů, nám umožní je rozeznat. Proto sny nejsou vzkazy podvědomí ale spíš vodítkem k vnitřním pochodům naší mysli. Vědomost lucidního snění dovoluje snícímu smysluplně interpretovat jeho sny již v průběhu snění.


Konečně, někteří lidé se obávají, že lucidní snění je tak vzrušující a příjemné až by vznikla závislost a "prospaní života". Je zde biologická překážka žití ve snu, máme omezenu dobu fáze REM. Navíc, lucidní snění přináší inspiraci jak se žít a zlepšit i reálný život. Vaše chování silně ovlivňuje váš zážitek v obou světech. Lucidní snění může být vaším ukazatelem k tomu jak udělat vaší realitu zajímavější a příjemnější.


Může se každý naučit lucidnímu snění


Lucidní snění je schopnost, kterou si můžete rozvíjet stejně jako když se učíte nový jazyk. Někdo má přirozený talent k dosažení lucidity, přesto i on může mít užitek z instrukcí a cvičení v jeho lucidních snech. Mnohem více lidí zažívá luciditu jako spíš vzácně jako spontánní případ, ale potřebují trénink aby si jej mohli vyvolat vědomě.Nejlepším předpokladem k úspěchu v lucidním snění je schopnost zapamatovat si sen. Toto je opět schopnost, kterou lze rozvinout. Speciálními technikami, zlepšíte kvalitu i kvantitu snové vzpomínky, což se pak odrazí na vaší schopnosti lucidně snít.


Jak se naučit lucidnímu snění


Dvě základní věci jsou potřeba abychom se naučili lucidnímu snění, jsou to motivace a úsilí. Ačkoliv hodně lidí říká, že mělo lucidní sen, byl to spíš vzácný výskyt bez záměru luciditu vyvolat. Techniky vyvolávající lucidní snění se soustřeďují na záměr a přípravu kritické mysli. Skládají se ze starých Tibetských cvičení a moderních metod vyvinutých výzkumníků snění. Zkoušejte následující techniky a nebojte se použít vlastní varianty. Experimentujte, pozorujte a vytrvejte, lucidní snění je jednodušší než si zřejmě myslíte.


Připomenutí snu


Nejdůležitějším předpokladem pro naučení lucidního snění je výborné schopnost vybavování snů. Jsou pro to dva pravděpodobné důvody. Prvním, pokud si dobře zapamatujete sen pak se můžete seznámit s jeho rysy a vzorce. To pomůže rozeznat sen ještě když probíhá. Druhým důvodem je to, že i když máte lucidní sny tak si je možná nepamatujete.


Procedura pro zlepšení zapamatování snů je detailně popsána v EWLD a v Kurzu lucidního snění a navíc v dalších knihách. Krátká diskuse k metodám zapamatování snů je na stránkách Institutu lucidity. Jádrem cvičení je zapisování všeho co si vzpomenete ze snu těsně po probuzení do deníku. Nezáleží na tom jak velké fragmenty si pamatujete. Je důležité zaznamenávat hned po probuzení, večer už si budete pamatovat málo pokud vůbec něco. V Kurzu lucidního snění radíme lidem vybavit si alespoň jeden sen za noc před tím než začnou s technikami vyvolávání lucidních snů.


Testování reality


Toto je dobrá technika pro začátečníky. Stanovte si vykonat několikrát denně vykonat následující cvičení. Proveďte ho tedy vždy když si na něj vzpomenete, zvláště pak stane-li se něco podivného nebo vám něco připomíná sen. Je dobré si pro to vybrat specifické příležitosti jako: když se díváte na svou tvář do zrcadla, když se díváte na hodinky, odjíždíte domů nebo do práce, nandáváte si svůj NovaDreamer. Čím častěji a důkladněji si to zkoušíte tím lepší budou výsledky.


  • Dělejte test reality Noste u sebe přes den nějaký text nebo digitální hodinky. Provedení testu reality spočívá v přečtení slov nebo čísel na hodinkách. Pak se podívejte jinam a zase zpět , pozorujte písmena nebo čísla jestli se změnila. Zkuste je změnit ve chvíli kdy je sledujete. Výzkum ukázal, že text se po znovu přečtení změní v 75% přečteme-li ho pak ještě jednou změní se o proti původnímu text s pravděpodobností 95%. Jestliže se písmena mění nebo nejsou normální nebo nedávají smysl, pak jste velice pravděpodobně ve snu. Užijte si ho! Pokud jsou písmena normální, stabilní a smysluplná, pravděpodobně nesníte. Pokračujte krokem 2.


  • Představte si že okolí je sen Pokud jste si dost jisti, že nesníte (nikdy si nemůžete 100% jistý!), pak si řekněte "Nyní možná nesním, ale pokud bych snil jak by to vypadalo? Představte si tak živě jak je to možné, že to co vidíte, slyšíte, čicháte, cítíte je všechno jen sen. Představte si nestálost okolí, měnící se slova, transformující se scénu, možná se vznášíte nad podlahou. Vytvořte si pocit, že jste ve snu. Uchovejte si tento pocit a pokračujte krokem 3.


  • Vizualizujte si požitek ze snové aktivity. Rozhodněte co byste dělali ve vašem dalším lucidním snu, možná létali nebo mluvili s některými snovými postavami nebo si jenom prohlíželi svůj snový svět. Pokračujte v představování si že sníte a vizualizujte si svou vybranou snovou aktivitu.


Pokračování příště




načítá se...

Hodnocení článku:

Hodnocení: 
0
Zatím nehodnoceno