Jste zde

Recenze knihy Owen Marcus: Pochlap se!
Esoterika.cz

Připomíná vám to trochu Davida Deidu? Nebudete se mýlit, tento autor vychází z inspirace všech těch cest pravých mužů a hledání ideálního splynutí nejen se ženami, ale s životem jako takovým. Owen Marcus je ovšem drsnější. Není tolik emočně naladěn a ačkoliv to možná způsobuje jeho Aspergerův syndrom, je to přínos pro mužský mozek. Literárně a fakticky je toto prostě víc pro muže. Faktory, které tuto knihu činí čtivější pro muže jsou dva:

1. Těch emocí tu přece jenom není tolik jako u Davida Deidy a kniha je tak snáze a techničtěji poskládaná. Lépe pro mužský mozek.
  2. Cesta k emocím je pro autora tvrdě vydřená. Asperger nemá emoce, musí se je učit asi jako vyjmenovaná slova nebo pravopis. Nejsou mu přirozené. Mnoho mužů to takhle má, co si budeme povídat, takže: cesta k emocím od někoho, kdo je NEMÁ je cennou novou cestičkou.

Muži prostě nejsou emočně nadáni v drtivé většině případů. Nikdo je neučil milovat, rozdávat lásku a to ani sami sobě. Jejich sebeláska je většinou ženami vnímána jako sobectví. Muži jsou uzavření sami v sobě a ve svých bolestech a strachu vůbec nějak dát najevo nějaké své vnitřní trauma. Roztáčí se tak začarovaný kruh bolesti, kterou v podstatě šíří kolem sebe dál.

Rozvíjení emoční inteligence jako základ této knihy

Autorův program k hledání své mužnosti je rozmanitý. Určitě si v něm každý muž najde právě to své téma, ale jednotné a všudeprolínající je rozvíjení emoční inteligence a zvládání stresu. A ukáže, že prvním krokem je vždy odvaha.

„Ve vašem životě přijdou chvíle, kdy se ocitnete v kritickém bodě. Až budete procházet těmito branami, budete za sebou muset něco nechat, něco bude muset zemřít. Určitou část smrti budete zažívat sami. V okamžiku, kdy se ocitnete v „temné noci duše“, uprostřed třetí neboli katalytické fáze Evoluční změny (tedy tohoto programu Owena Marcuse), budete sami. Jestliže jste čas od času byli sami se sebou už dřív, odevzdáte se mnohem snadněji a vystoupáte ven rychleji.“

Důležité je uvědomit si první věc. Jestli jsem ve svém životě odevzdán v lásce, jestli všechno kolem mě roste a kvete nebo jestli to, čím procházím (rodina, práce) je jen klaustrofobicky uzavřená krabička, ze které chci zoufale ven, ale nemůžu či nesmím.

Praktická cvičení pro odvážnou cestu

Nahlédnout do svého nitra je velmi těžké, to tu autor správně připomíná na každém kroku, ale posléze čtenáře odvážně poplácá po zádech a postrčí ho o krok dopředu. Chceme nebo nechceme pohlédnout do tváře své temné noci duše? No, nemusíte, nikdo vás nenutí… ale po přečtení této knihy budete alespoň rámcově vědět, o co se jedná a věřte mi, že během čtení (třeba i vlivem názorných příběhů z jeho praxe), se vám vynoří z podvědomí právě ty vlastní bolesti, které byste měli řešit.

Mnohé jsou kolektivní (třeba tu chybí nějaká iniciace chlapců v muže), některé jsou ryze osobní (šrámy z dětství či partnerských vztahů). Dohromady ale tvoří slabého, měkkého muže – takže: Pochlap se!

O autorovi: Owen Marcus vede mužské skupiny již téměř dvacet let a za tu dobu vytvořil jedinečný program, ve kterém mužům nabízí nástroje a dovednosti potřebné k tomu, aby se stali Pravými muži, přijali své silné stránky a žili naplno a s radostí. Na cestě za tímto snem musel čelit mnoha obtížím, například Aspergerovu syndromu, ADHD a dyslexii. Jeho touha pomáhat ostatním a objevovat nové cesty byla silnější.

Nicméně trvalo dlouho, než pochopil, že nejprve musí být opravdu sám sebou, aby mohl stvořit a naplnit svůj život tak, jak si přeje. Během doby potkal celou spoustu úžasným mužů – mužů, kteří usilovali o to samé jako on. Začal tedy vést mužské skupiny a učit něco nového: jak být opravdu sám sebou. Owen Marcus žije svůj sen v Severním Idahu v USA, kde se věnuje Rolfingu a práci s mužskými skupinami. www.owenmarcus.com Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015, www.synergiepublishing.com

Hodnocení článku:

Hodnocení:
0